Nyheter
Trots ett tufft år för många köpcentra och stadskärnor, ökar omsättningen i Nya Hovås med i snitt 18 procent. Flera nyetableringar och verksamheter som expanderar stärker bilden av en attraktiv handelsplats med stark utveckling. Bakom den positiva trenden ligger en tydlig vision och mycket arbete, med målet att skapa en småskalig blandstad i världsklass.
– En anledning till att handeln går bra här är det attraktiva utbudet av butiker, restauranger, andra verksamheter och service. Jag tror också att vårt fokus på personligt bemötande och samarbete mellan alla som verkar i Nya Hovås spelar in. Dessutom har många arbetat hemifrån, vilket jag tror lett till att fler upptäckt Nya Hovås och sett att det mesta finns här, säger David Fredriksson, som är uthyrnings- och etableringsansvarig i Nya Hovås.
Fler flyttar in.
Nu har människor flyttat in i 1000 av de nybyggda lägenheterna och det bor ungefär 2500 människor i Nya Hovås. Men om bara några år kommer det bo närmre 4000 människor här. Då kommer också fler hus stå klara, som till exempel kontorsbyggnaden Nodi, vars unika arkitektur med sin träfasad blir områdets ansikte ut mot 158:an. Allt detta ökar attraktionskraften och lockar fler människor hit. Och fler människor innebär fler butiker och ett ännu bättre utbud.
– Vi är selektiva med vilka verksamheter som etablerar sig här. De vi väljer ut stöttar vi och arbetar aktivt med. Det tillsammans med att vi lyssnar och är öppna för alla tankar och idéer är vad som ligger bakom Nya Hovås. Har du en idé som du vill förverkliga här, så vill vi gärna höra den. Tycker vi att den passar in i utbudet, så kommer vi hjälpa dig komma igång, fortsätter David Fredriksson.
Tillskott och tillväxt.
I dag finns över 30 butiker och restauranger i Nya Hovås. Och det fortsätter öka med nykomlingar som cykelaffären Nitram Bike Spot, godisbutiken Trick or Treat och barberaren Sharper of Sweden Barbershop. Några av de etablerade väljer dessutom att expandera. Till dem hör thairestaurangen Nakhon som utökar både sina öppettider och sin yta, People’s Training som växer med ytterligare en lokal och salladsbaren Wrapsody, som nästan dubblat sin omsättning.