Nyheter
Modeföretaget Wakakuu och frisörsalongen Tempel Lounge expanderar med nya lokaler i trähuset Nodi i Nya Hovås. De båda företagens exklusiva lokaler blir tongivande för entréplanets butiksupplevelse, som tillsammans med takhöjden på sju meter skapar en storslagen atmosfär.
Trots att deras kärnverksamhet är digital, väljer modeföretaget Wakakuu att satsa på en helt ny lokal i Nya Hovås. Företaget var ett av de första som etablerade sig här och flyttar snart in i Nodi – Next Step Groups unika trähus, som med sina fem våningar tornar upp sig vid entrén till stadsdelen.
För Wakakuu kompletterar den fysiska butiken e-handeln genom att erbjuda deras kunder en upplevelse som inte går att skapa digitalt. Därför har de valt att investera i en rymlig butik med den senaste tekniken i bottenplanet på Nodi.
– Vi har varit en del av Nya Hovås sedan starten och utvecklingen är fantastisk. Det är Sveriges bästa stadsutveckling med spännande och olika design för varje hus, ett område det pratas om i hela Sverige. Nu tar vi nästa steg tillsammans med Next Step Group och flyttar in deras mest högprofilerade hus, vilket passar vår ambition som varumärke, säger Maria Tollemark, Managing Director och partner på Wakakuu.
Det är inte bara Wakakuu som väljer att flytta in i Nodi. Frisörsalongen Tempel Lounge öppnade en filial i Nya Hovås redan 2017. Då hade de kvar sin salong på Södra Hamngatan i Göteborg. När de nu blir grannar med Wakakuu i Nodi, väljer de att flytta hela sin verksamhet hit. Deras nya salong är anpassad för dem i samarbete med Next Step Group, som lägger stor vikt vid att arbeta tillsammans med hyresgästerna för att skapa upplevelser av deras lokaler.
– Vi såg ritningar på Nodi för två år sedan och kände genast att där ska vi ha vår salong. Det är en fantastisk arkitektur med sin rymd och spännande formspråk, som vi kan identifiera oss med. Det känns fantastiskt hur snabbt och smidigt Nya Hovås växt fram och här finns verkligen allt man kan önska sig, säger Malin Källbom på Tempel Lounge.
Redan nu är 80 procent av husets tillgängliga yta uthyrd, mitt under pandemin. Också på andra håll fylls hus och lokaler med nya hyresgäster, medan andra expanderar.
– Vi har jobbat tillsammans med Wakakuu och Temple Lounge för att skapa den här unika entrén till Nya Hovås. Det känns väldigt roligt att de vill satsa tillsammans med oss. Vi presenterade en rad förslag och har sedan jobbat vidare tillsammans. Deras lokaler blir upplevelser i sig, säger David Fredriksson, uthyrnings- och etableringsansvarig i Nya Hovås.
En stor anledning till att Nya Hovås är så attraktivt, är just samarbetet. Som värd hjälper Next Step Group sina hyresgäster att se och förverkliga möjligheter som annars kanske hade gått dem förbi. Målet är att fortsätta utveckla Nya Hovås till en plats där människor vill bo, arbeta, handla och vara. Strategin att samskapa med företag och andra aktörer som etablerar sig i Nya Hovås, gör stadsdelen lite bättre för varje gång.
– Vi har haft ett jättebra samarbete med Next Step Group och känt att vi kan diskutera, stöta och blöta saker med dem. De lyssnar på oss, följer upp, kommer med idéer och kan ta snabba beslut. Dessutom har de fört alla oss som driver verksamhet här samman, vi är som en liten familj som samarbetar och finns där för varandra, säger Malin Källbom, Tempel Lounge.
Wakakuu har också uppskattat samarbetet med Next Step Group. De var ett tag osäkra på om de skulle ha kvar sin butik, än mindre att de skulle satsa på en rejäl uppgradering. Istället såg de näthandel som framtiden, där den fysiska butiken kändes allt mindre relevant. Men eftersom Wakakuu säljer särskilt utvalda plagg och accessoarer, tänkte de om. En stor del av deras erbjudande handlar om upplevelsen av deras unika utbud, en upplevelse som gör sig bäst i verkligheten.
– Next Step Group har ända från början stöttat oss och förstått vikten av Wakakuu i Nya Hovås. Nodi med sin unika design är som gjord för Wakakuu och vi utvecklar butiken tillsammans med Next Step Group, White Arkitekter och Lisa Robertz. Vår e-handel har växt kraftigt, men vi kände att vår fysiska touchpoint behövde förstärkas. Det kommer att bli en butik med en helt unik design i ett unikt hus, säger Maria Tollemark, Wakakuu.
Samskapande stadsutveckling handlar om att vara lyhörd för olika intressenters behov och ha förståelsen att det är viktigt med input för att träffa rätt tillsammans. Och för Next Step Group är det naturligt att utvecklas tillsammans med sina kunder.
– Det som är bra för våra hyresgäster är bra för människorna här och för oss. Därför ser vi till våra hyresgästers bästa och kommer med idéer och förslag på hur de kan utveckla sina verksamheter. Tillsammans kan vi göra så otroligt mycket mer än med en var och en för sig-mentalitet, säger David Fredriksson.
Läs mer på: nextstep.se/nodi